Tuesday, April 9, 2013

Tentukan Jantina Anak - Menurut pandangan ISLAM (iii)


Ha kali ini saya kongsikan pula dengan anda semua di luar sana tentang memilih / menentukan / mengharapkan jantina anak yang kita kandungkan dan bakal lahirkan. Bacaan dan isu ini penting bukan sahaja bagi ibu TETAPI juga pada bapa. kadang kala apabila tertekan dengan keadaan sekeliling bapa tend untuk menyalahkan ibu.... kita mesti ingat kejadian manusia itu adalah dari campuran benih ibu dan bapa (datang dr. bapa dan dicantum serta disenyawakan di dalam rahim ibu selama sembilan bulan)....... ingat tu..!!! Jom kita sambung bacaan kita tentang penentuan jantina anak menurut ISLAM. Saya kongsikan dari hasil penulisan seorang BLOGGER




Diskusi hukum penentuan jantina janin melalui kaedah perubatan


Percambahan minda sekitar persoalan-persoalan fiqh semasa, seperti lazimnya terus mewarnai pentas keilmuan Islam Mesir.

Terbaru, muncul persoalan berhubung hukum ‘campur tangan’ manusia dalam menentukan jantina bayi dalam kandungan.

Persoalan ini ‘tumbuh’ ekoran dapatan perangkaan dan kajian semasa tentang kependudukan, menunjukkan pertambahan kelahiran bayi perempuan berbanding lelaki.

Dalam sesetengah kes, jumlah kelahiran bayi perempuan melebihi bayi lelaki sebanyak tiga kali ganda!

Persoalan ini kian ‘subur’ dan ‘membesar’, apabila pakar-pakar perubatan mengesahkan kejayaan eksperimen yang dilakukan bagi menentukan jantina bayi dalam kandungan.

Khilaf ulama

Walau bagaimana pun, para ulama berbeza pendapat berhubung persoalan baru fiqh ini.

Antara ulama yang mengharuskan ‘campur tangan’ manusia dalam menentukan jantina bayi melalui kaedah perubatan moden, ialah Syaikh Dr. Abdullah an-Najjar, ahli Akademi Kajian Islam Mesir, atau Majma’ al-Buhuth al-Islamiyyah.

Beliau berdalilkan dengan doa beberapa orang nabi a.s dan doa ibu kepada Sayyidatina Maryam a.s yang disebut di dalam al-Quran.

Kesemua doa ini merakamkan keinginan mereka terhadap jantina tertentu anak-anak mereka yang bakal dilahirkan.

Nabi Zakaria a.s umpamanya berdoa (Maryam : 5) :

وَإِنِّى خِفْتُ ٱلْمَوَ‌ٰلِىَ مِن وَرَآءِى وَكَانَتِ ٱمْرَأَتِى عَاقِرًۭا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيًّۭا ﴿5﴾

Maksudnya : Dan sesungguhnya aku bimbangkan kaum kerabatku sepeninggalanku; dan isteriku seorang yang mandul; maka kurniakanlah daku dari sisiMu seorang anak.

Menurut Dr al-Najjar, perkataan ‘wali’ dalam ayat di atas, bermaksud anak lelaki.

Demikian juga ibu kepada Sayyidatina Maryam, juga mengharapkan Allah mengurniakan kepadanya seorang anak lelaki.

Oleh sebab itu, setelah anak yang dilahirnya adalah seorang perempuan, beliau mengadu kepada Allah dengan berkata (Ali Imran : 36) :

فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّى وَضَعْتُهَآ أُنثَىٰ وَٱللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ ٱلذَّكَرُ كَٱلْأُنثَىٰ ۖ وَإِنِّى سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّىٓ أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ ٱلرَّجِيمِ ﴿36﴾

Maksudnya : Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia : Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan, dan Allah memang mengetahui apa yang dilahirkannya itu, dan tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku perlindungkan dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, daripada godaan syaitan yang kena rejam.

Senada dengan doa dan harapan ibu Sayyidatina Maryam dan Nabi Zakaria a.s, ialah doa Nabi Ibrahim a.s.

Baginda juga berdoa agar Allah mengurniakannya anak lelaki.

Baginda berdoa (As-Safat : 100-101) :

رَبِّ هَبْ لِى مِنَ ٱلصَّـٰلِحِينَ ﴿100﴾ فَبَشَّرْنَـٰهُ بِغُلَـٰمٍ حَلِيمٍۢ ﴿101﴾

Maksudnya : Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung daripada kalangan orang yang salih! Lalu Kami berikan kepadanya berita gembira, bahawa ia akan beroleh seorang anak lelaki yang penyabar.

Pada pandangan Dr. an-Najjar, kesemua doa ini menunjukkan ‘keinginan terhadap jantina tertentu bayi yang bakal dilahirkan’, adalah harus.

Daripada rumusan ini beliau menyimpulkan, penentuan jantina anak dalam kandungan melalui kaedah perubatan, diharuskan.

Harus bersyarat

Pendapat kedua yang hampir dengan pendapat Dr. an-Najjar ialah pandangan Syaikh Dr. Abdul Fattah Idris, pensyarah Feqh al-Muqaran (Feqh Perbandingan) di Universiti al-Azhar.

Beliau mengharuskan tindakan menentukan jantina bayi dengan syarat adanya keperluan (الحاجة).

Antara contoh ‘keperluan’ yang mengharuskan tindakan tersebut, ialah kecacatan akibat keturunan, yang boleh menjangkiti bayi dalam kandungan, dan kecacatan tersebut boleh mengakibatkan kematian, atau menyebabkan si bayi hidup tidak seperti manusia normal.

Beliau dipetik sebagai berkata :

إنه لا تحرمه الشريعة الإسلامية ويجوز اللجوء إلي تقنية اختيار جنس المولود إذا كانت هناك حاجة لذلك, مثل أن تكون هناك تشوهات وراثية تنتقل إلي أحد نوع الذرية الذكور أو الإناث وهذه التشوهات قد تؤدي إلي إنهاء حياته أو منعه من أن يعيش حياة سوية

Terjemahan : [Usaha menentukan jantina bayi dalam kandungan] tidak diharamkan oleh Syariat Islam. Harus beralih kepada teknik pemilihan jantina anak [yang bakal] dilahirkan jika terdapat keperluan.
Seperti wujudnya kecacatan keturunan [yang boleh] berjangkit kepada zuriat lelaki atau perempuan, dan kecacatan ini pula berkemungkinan menyebabkan  kematian atau menghalangnya (bayi yang bakal dilahirkan) daripada hidup dengan cara yang normal.

Haram

Manakala pendapat yang mengharamkan tindakan ini, berdalilkan dengan fakta bahawa ‘penentuan jantina bayi dalam rahim’, adalah urusan yang khusus bagi Allah swt sahaja.

Dalam erti kata lain, manusia tiada hak untuk ‘campur tangan’.

Pendapat ini diutarakan oleh Syaikh Dr. Mabruk Athiyyah, professor Fakulti Pengajian Islam, Universiti al-Azhar.

Antara dalil yang menunjukkan kekhususan tersebut ialah firman Allah (al-Haj : 5):

وَنُقِرُّ فِى ٱلْأَرْحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًۭا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا۟ أَشُدَّكُمْ ۖ

Maksudnya : Dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak, kemudian sampai ke peringkat umur dewasa.

Firman Allah (al-Syura : 49-50) :

لِّلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ ۚ يَهَبُ لِمَن يَشَآءُ إِنَـٰثًۭا وَيَهَبُ لِمَن يَشَآءُ ٱلذُّكُورَ ﴿49﴾ أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًۭا وَإِنَـٰثًۭا ۖ وَيَجْعَلُ مَن يَشَآءُ عَقِيمًا ۚ إِنَّهُۥ عَلِيمٌۭ قَدِيرٌۭ ﴿50﴾

Maksudnya : Bagi Allah hak milik segala yang ada di langit dan di bumi; Ia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya; Ia mengurniakan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya akan anak-anak perempuan, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Atau Ia jodohkan anak-anak lelaki dan perempuan, dan Ia memandulkan sesiapa yang Ia kehendaki. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

Dalam usaha mengukuhkan pandangannya, Dr. Mabruk menekankan soal kemestian redha dengan ketentuan Allah berhubung jantina anak yang dilahirkan.

Beliau juga melontarkan soal ketidaktahuan manusia berhubung apa yang terbaik bagi mereka, samada anak lelaki atau perempuan. 

Pada beliau, ada kemungkinan, seorang anak perempuan lebih baik daripada seribu anak lelaki.

Dr. Mabruk memberi contoh pasangan suami isteri yang memiliki seorang anak lelaki yang disebut dalam surah al-Kahfi. 

Anak tersebut telah dibunuh oleh Nabi Khaidir a.s kerana apabila dewasa, dia akan mendesak kedua ibu bapanya yang soleh, melakukan kezaliman dan kekufuran, sebagaimana yang diilhamkan Allah kepada beliau (Nabi Khidir a.s)

Surah al-Kahfi merakam kisah ini dalam firman Allah (al-Kahfi : 80) yang berbunyi :

وَأَمَّا ٱلْغُلَـٰمُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَآ أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَـٰنًۭا وَكُفْرًۭا ﴿80﴾ فَأَرَدْنَآ أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًۭا مِّنْهُ زَكَوٰةًۭ وَأَقْرَبَ رُحْمًۭا ﴿81﴾

Maksudnya :  Adapun kanak-kanak lelaki itu, kedua ibu bapanya adalah orang yang beriman, maka kami bimbang bahawa ia akan mendesak mereka melakukan kezaliman dan kufur. Oleh itu, kami berharap agar Tuhan mereka gantikan bagi mereka anak yang lebih baik daripadanya tentang kebersihan jiwa, dan lebih dekat sayangnya.

Menurut para mufassirun, sebagai ganti,  Allah telah mengurniakan kepada ibu bapa kanak-kanak lelaki yang dibunuh itu, seorang anak perempuan yang akhirnya melahirkan anak-anak yang soleh.

Soal ketidaktahuan manusia tentang apa yang terbaik bagi mereka dalam soal jantina anak, ditegaskan sendiri oleh Allah dalam al-Quran.

Allah berfirman (An-Nisa’ : 11):

ءَابَآؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًۭا ۚ

Maksudnya : Ibu bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antara mereka lebih dekat manfaaatnya kepada kamu.

(Sumber :di sini)

Pemerhatian

Pengamatan awal terhadap dalil-dalil yang dikemukakan mendapati, doa agar dikurniakan anak yang memiliki jantina tertentu, seperti yang dirakamkan al-Quran, memahamkan akan keharusan seseorang mengingini anak dengan jantina tertentu.

Sedangkan, persoalan yang berbangkit ialah sekitar keharusan ‘campur tangan’ manusia dalam menentukan jantina anak melalui kaedah perubatan.

‘Keinginan terhadap jantina tertentu si anak’ dan ‘campur tangan dalam menentukan jantina si anak’, adalah dua perkara yang berbeza.

Manakala ayat-ayat al-Quran (al-Haj ayat 5 dan Asy-Syura ayat 49-50) yang dijadikan dalil bagi mengharamkan ‘campur tangan’ manusia dalam menentukan jantina si anak, zahirnya menerangkan kekuasaan Allah yang mutlak dalam menentukan jantina bayi dalam kandungan.

Sedangkan yang diperlukan-bagi mengharamkan ‘campur tangan’ manusia dalam soal ini-ialah tegahan ke atas manusia daripada ‘campur tangan’ tersebut.

Soal rezeki sebagai contoh, ia juga merupakan kekuasaan Allah yang mutlak dalam menentukan rezeki seseorang. Namun, ini tidak bermakna manusia tidak boleh ‘campur tangan’ dalam menentukan rezeki mereka melalui kaedah berusaha, merancang dan sebagainya.

Diskusi yang masih begitu ‘muda’ berhubung soal ini, sesungguhnya perlu dipupuk dan dibajai agar ia terus 'mekar' dan seterusnya 'matang', sebelum boleh diputuskan dengan jawapan yang konkrit dan muktamad.

Wallahu a’lam.

No comments: