Wednesday, March 27, 2013

Lagi Tentang Bahaya Merkuri Dalam Krim Kosmetik

 

 

 

BAGAIMANA MENGENALI KRIM MENGANDUNGI MERKURI? 

http://lovelytouchshoppe.blogspot.com








Pictures of KRIM PENAWAR SRI








Berikut saya kongsikan beberapa cara untuk mengenali krim rawatan wajah yang mengandungi merkuri secara ringkas dan mudah yang diperolehi daripada beberapa sumber hasil carian Mr. Google. Untuk hasil yang lebih tepat, pemeriksaan di makmal adalah kaedah terbaik.
  • secara umumnya, krim pemutih wajah yang ada kandungan merkuri berbau agak keras. Kadangkala ada pengeluar yang menggunakan haruman yang agak kuat bagi menutupi bau logam merkuri tersebut. Jadi, jika krim yang anda gunakan berbau logam atau berbau terlalu wangi, ia boleh dimasukkan juga dalam senarai "yang disyaki"... :-)
  • Krim yang mengandungi merkuri agak berkilau warnanya. Jika kita buka penutup krim berkenaan, bahagian bawah penutupnya agak berkilauan / hologram. Cuba oleskan di hadapan cermin dan perhatikan pada wajah anda, ada atau tidak kesan kilauan (ala-ala merelip gitu.. :-) ). Krim yang bagus sepatutnya berwarna putih dan tidak berkilau.
  • Dapat memutihkan kulit wajah dalam masa yang sangat singkat. Semakin tinggi kandungan merkuri, semakin singkat ia memberi kesan pemutihan (bukan pencerahan). Kulit pengguna akan jadi putih pucat seperti mayat dan bukannya cerah semulajadi dan berseri-seri.
  • Pada peringkat awal penggunaan, kulit akan mengalami iritasi dan sangat sensitif kepada cahaya matahari hinggakan apabila anda berada di bawah panas terik mentari, kulit akan terasa pedih dan kemudiannya merah seperti udang dibakar...
  • TIDAK TIMBUL JERAWAT SAMA SEKALI (mesti ramai yang suka kan?). Awas yer...ini bukan petanda bahawa krim itu telah memulihkan wajah anda 100% tetapi sebenarnya ia merupakan satu petanda awal lapiasan epidermis kulit kita telah ROSAK, kulit sudah tidak mengandungi protein & melanin yang berfungsi untuk melindungi kulit dari pancaran radiasi. 

    Bakteria adalah antara punca jerawat, tetapi apabila kulit telah dicemari merkuri, bakteria pun tak nak singgah di kulit kita...BAKTERIA PUN TAHU TAKUT PADA KESAN KERACUNAN MERKURI, kenapa kita pula harus menggunakan merkuri demi kecantikan yang seketika? :-)

  • Apabila penggunaan krim dihentikan, akan timbul bintik-bintik hitam di bawah kulit dan merata wajah. Lama-kelamaan kulit akan menjadi kelabu dan akhirnya kehitaman...KULIT KEMBALI KUSAM lebih teruk dari sebelumnya....

UJIAN RINGKAS
Semasa mencari info tentang merkuri ini juga, saya telah terbaca entri di blog Dr. Zubaidi, cara untuk mengagak sesuatu produk itu mengandungi merkuri atau tidak dengan cara berikut:
  • Sapukan krim berkenaan pada tapak tangan
  • Sapukan krim berkenaan pada cincin emas atau barang kemas kita yang diperbuat daripada emas (pastikan emas tulen yer...) - untuk kaedah ini saya tukarkan sikit caranya iaitu saya gosokkan cincin emas ke atas krim di tapak tangan saya
  • Jika produk / krim itu mengandungi merkuri, krim itu akan bertukar menjadi warna kelabu, Semakin gelap warna kelabu bermakna semakin tinggi kandungan merkuri di dalamnya.
HASIL UJIAN RINGKAS SAYA TERHADAP KRIM MALAM AS BEAUTY
Setelah membaca tips dari Dr. Zubaidi, saya dengan pantas mendapatkan krim malam AS BEAUTY dan mengikuti langkah-langkah di atas. 

Langkah 1: Sapukan krim malam AS BEAUTY di tapak tangan.

Langkah 2: Gosokkan cincin emas pada krim berkali-kali.

Saya ulangi langkah 2 tadi buat kali ke-2 bagi mendapatkan hasil yang lebih meyakinkan...dan kali ini dengan menggunakan kuantiti krim yang lebih banyak dari yang pertama...

Dan anda lihatlah hasilnya....dari mata kasar saya (kat rumah takde pulak mikroskop...ehehehhe), krim malam AS BEAUTY tidak bertukar warna kepada warna kelabu dan ini menambahkan lagi keyakinan saya kepada produk keluaran bumiputera ini. Ternyata ia SELAMAT, BERKESAN dan HALAL digunakan.


Saya dah menguji produk yang saya gunakan dan yang saya kongsikan keberkesanannya kepada rakan-rakan saya....BAGAIMANA PULA DENGAN ANDA?

10 comments:

mamaJong said...

Salam.
Tqvm for the tips. Nway nk tnya sket dh bape lame awak pkai as beauty ni eik?ok x? Sbb kulit sy ade bekas2 jerawat yg hitam dan merah.tp xlah teruk sgt.dgn as beauty bleh ilangkan ke kesan jerawat tu?

Anonymous said...

erm..sy cba try teknik tu tuk krim vit c..mmng xtmbul wrna klabu tp kte ktahui mklum y krim vit c bbrbhya..so??btol ke tknik tu btol2 dpt knl psti mrkuri or pepe y bkaitan..hrmm

Unknown said...

suspen sy baca pasl AS Beauty td. hehe. Alhamdulillah. selamat :) terima kasih untuk info :)

Anonymous said...

salam akk..saya dah pakai as beauty nih sebulan lebih..memang ada perubahan..tapi sejak keluarnya isu bahaya merkuri saya stop pakai..saya tercari juga artikel tentang as beauty nih..nak tahu lah ada bahan kimia ke tidak..tapi tak jumpa..semuanya kata ok...lepas baca artikel akk nih..saya rasa mcm nak smabung bali je guna as beauty tuh

Dunsunan said...

masih guna as beauty k ?

Unknown said...

As beauty yg hijau kotak nya kan? Mertua sy pon jual..hehhe...
Boleh lar try...

Habibah said...

Fuhhh~!! As beauty terbaikk!!

Anonymous said...

Salam... kalau nk tau pasal AS Beauty dgn lebih lanjut atau nak order product ni, boleh contact saya di 013-9413391 (wssap/sms). TQ

IzaKhair said...

Boleh sis....blh sms/wassap sy utk dptkan info lanjut ttg as beauty yer...0162539422

Unknown said...

Thanks for sharing good tips...
Boeh apply nie


^___^ x0x0