Sunday, August 16, 2015

Program Mobile Community Transformation Centre @ Sg. Asap Bintulu









Berkhidmat kepada rakyat



Berkhidmat di negeri orang hampir satu tahun pada ketika itu... jom saya kongsikan pengalaman mengikuti Program Mobile Community Transformation Center (Mobile CTC) di Sg. Asap, Bintulu. Program ini merupakan program terakhir bagi tahun 2014..

After

Before


Bersama-sama program ini saya turut diamanahkan sebagai pemudah cara bagi Seksyen Pendaftaran Kontraktor dan juga diamanahkan untuk membantu rakyat pedalaman Sarawak di Sg Asap mengumpul Borang-Borang BR1M. Betul lah orang kata jauh perjalanan luas pandangan... berkesempatan beramah mesra dengan mereka di Sg Asap merupakan pelangi dalam perkhidmatan saya sebagai seorang pegawai Kerajaan.



Pelbagai warna masyarakat... dari pelbagai bangsa dan keturunan.. pelbagai masalah dan cerita yang saya kumpul dan dengar... ialah saya ini orang luar.. tapi saya bangga kerana belum tentu orang kelahiran Sarawak pernah sampai ke sini... Di Sg. Asap kebanyakkannya adalah keturunan Kenyah atau Orang Ulu Sarawak. Nama sahaja orang Ulu tapi kebanyakan perempuan Kenyah adalah putih dan cantik-cantik...



Orang tua bersama tongkatnyer.. first time aku tengok terus ingat GANDALF LOTR

Pengisian Borang BR1M


Berkesempatan juga tinggal di rumah panjang/long house yang dijadikan homestay.. sangat2 berharga.. maklumlah anak-anak rumah panjang kebanyakkannya berhijrah ke bandar mencari rezeki... Saya berkesempatan tinggal di Uma Belor. So siapa-siapa yang nak jalan jalan ke Empangan Bakun boleh lah menginap di Homestay Uma Belor ni... selesa tau..

Last task.. penyerahan Borang BR1M ke LHDN Cawangan Bintulu. I'm DONE. Alhamdulillah

Bas yang aku kerja ke hulu dan ke hilir...

No comments: