Saturday, July 11, 2015

PNEUMONIA; Mengapa Bagaimana Siapa Penyelesaiannya

Akhir-akhir ini... dalam tahun ini... 2015 belum sampai penghujungnya tapi saya banyak membaca berita kanak-kanak yang mendapat PNEUMONIA. Terutama di kalangan anak-anak sahabat dan kenalan saya sendiri... dahulu zaman saya mempunyai anak-anak kecil selalu kedengaran adalah BRONKITIS... tapi kini banyak kes saya dengar berkaitan PNEUMONIA Ada sehingga kes yang membawa maut... sebab itu bila saya mendengar anak-anak buah admitted disebabkan pneumonia sangat takut saya.. risau juga ada... terus saya berdoa semoga tidak sampai ke tahap yang teruk... jom kita tambah ilmu tentang PNEUMONIA.




Image result for apa itu pneumonia


Apa Itu PNEUMONIA?

1. An acute or chronic disease marked by inflammation of the lungs, usually caused by a bacterium, virus, or other infectious agent. sumber KLIK

2. Pneumonia is an infection that inflames the air sacs in one or both lungs. The air sacs may fill with fluid or pus (purulent material), causing cough with phlegm or pus, fever, chills, and difficulty breathing. A variety of organisms, including bacteria, viruses and fungi, can cause pneumonia. sumber KLIK

3. Paru-paru berair atau juga dikenali sebagai Pneumonia merujuk kepada semua jenis keadaan di mana air berkumpul dalam paru-paru. Ia berpunca dari pelbagai keadaan. Paru-paru berair merupakan sejenis penyakit radang raru-paru.[1] Biasanya, ia digambarkan sebagai radang parenchyma/alveolar paru-paru dan cecair memenuhi alveolar luar biasa. (alveoli merupakan sak mikroskopik dipenuhi udara dalam paru-paru yang bertanggungjawab bagi menyerap oksigen dalam atmosfera Bumi.) Paru-paru berair boleh berpunca dari pelbagai punca, termasuk jangkitan oleh bakteria, virus, fungi, atau parasit, dan kimia atau kecederaan fizikal kepada paru-paru. Puncanya juga boleh secara tidak rasmi digambarkan sebagai idiopathic—iaitu, tidak diketahui—apabila pinca jangkitan telah disingkirkan. sumber KLIK

4. Pneumonia adalah radang atau inflamasi pada paru-paru. Ia adalah keadaan di mana alveoli di penuhi dengan sel-sel inflamasi. sumber KLIK

So bolehlah dirangkumkan kesemua maksud ini kepada PNEUMONIA juga dikenali dalam bahasa Malaysia/Melayu sebagai PARU-PARU BERAIR. 



Punca PNEUMONIA


sambung kelak..

No comments: