Thursday, September 20, 2012

Si Kecil Anda Suka Bertanya?

Si Kecil Anda Suka Bertanya? Kata ramai orang di luar sana termasuk yang bijak dan pandai.... anak-anak yang banyak bertanya itu dan ini, begitu dan begini, kenapa, mengapa, bagaimana, di mana dan mengapa adalah kanak-kanak yang BIJAK!!! jadi anda tidak perlu risau, berikan sahaja jawapan TAPI kalau anda tidak tahu jawapannya berlaku JUJURlah pada mereka... jangan malu untuk MENGAKU TIDAK BIJAK di hdapan si kecil.
Ini pengalaman saya sendiri berhadapan dengan soalan yang keluar dari mulut anak sulung saya Nur 'Ain 'Aqeelah yang berumur lima tahun pada saya. Mungkin persoalan itu hadir kerana saya sering memarahi dia kalau dia takutkan gelap sewaktu hendak mengambil sesuatu di tingkat atas ataupun bila mahu ke tandas di waktu malam. Saya selalu kata tak perlu takut kerana ALLAH ada menjaga dia tak kira gelap atau terang; siang atau malam.... kerana ALLAH itu Maha PELINDUNG..



 Satu hari dia bertanya, 



"Mummykan selalu kata Allah itu ada, Allah itu ada... ha, ha, ha....!!! Mana? Mana Allah? Tunjuk dekat kakak, mana Allah?"



Jujur saya kata, waktu itu otak saya jammed!!!! Bluuuurrrr..... macam mana nak terangkan dia tentang hakikat kewujudan Allah Azzawajalla. Saya pun perlahan-lahan menyusun ayat, menunggu reaksi dia pada jawapan saya.
"Allah itu ada di mana-mana sahaja... kakak tak nampak Allah, tapi Allah nampak kakak. Dekat dengan kakak. Kakak main kat mana pun Allah ada jaga kakak. Jangan bagi syaitan kacau kakak. Kalau kakak menyorok pun Allah nampak, tutup dengan blanket pun Allah nampak sebab Allah tu kan Maha........"
"Maha Melihat........." sambung 'Aqeelah.
"Allah yang jadikan kita. Jadikan Mummy, jadikan Daddy, jadikan kakak, Afeeqah, Aleesya, pokok, sun, moon, awan, angin, hujan.... semua pun Allah yang jadikan. Sebab Allah itu Maha........"
"Maha Menciptakan......." sambung 'Aqeelah lagi.
"Ha pandai pun. Allah tu kan Maha Besar. Allah tu memiliki semua yang ada dekat langit dan bumi. Allah tu Maha Kuasa. Ok?"
"Ok..."
  'Aqeelah pun berlalu... kembali main bersama adik-adik dia. Fuuuhhhh!!! Lega.. harapan saya dia boleh faham dan terima. Itulah, soalan yang paling mencabar bagi saya sepanjang menjadi ibu pada anak-anak..... mencabar tak? mencabar tak? hehehehe


Ayat 186 surah Al-Baqarah yang bermaksud:
"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."     
Post a Comment