Monday, September 24, 2012

Mahu Anak Ramai Atau Sedikit?

Ada orang kata anak ramai membebankan. Ada pula orang kata bila anak ramai; kehidupan masa tua akan dijaga. Tapi ada orang kata sepasang; seorang lelaki dan seorang perempuan sudah memadai dan mencukupi. Mana-mana pun tepuk dada tanya selera. Kenapa isu ini dan topik ini saya pilih untuk diperdebatkan? 
 
Actually bukanlah minta diperdebat cumanya saya ingin berkongsi input terakhir dari hasil bacaan saya dalam buku Begini Sayang... sebab sudah tiba masa buku ini dipulangkan ke Library untuk ibu bapa lain pula membaca dan menimba ilmu di dalamnya.... insya'allah.

Bilangan anak berkait rapat dengan pembahagian kasih sayang yang sama rata. Jika mahu anak ramai; curah dan limphkanlah kasih sayang kepada anak-anak seadilnya.

Di dalam buku Begini Sayang tulisan Mohd Hisham Mohd Shariff & Hasifah Zainuddin berkongsi pendapat iaitu mempunyai anak yang ramai memang menyeonokkan, tetapi amanah yang dipikul juga semakin berat. Tanggungjawab ibu bapa bukan sekadar memberi makan minum dan belaian perasaan sahaja, tetapi perlu disertakan dengan hikmah dan kebijaksanaan seperti Luqman mendidik anaknya.

Ibu Bapa hendaklah bijak bermain perasaan agar tidak mengguris hati kakak dan adik-adik yang lain. Kasih sayang harus dicurahkan dengan seadil-adilnya.

No comments: