Tuesday, May 15, 2012

Jangan Buka Hijabku - 3


3




“Ummi masih marahkan Emier, Walid?”

“Already ten years, Emier. Past is past, everything move forward. Nothing to be afraid of”

“Tapi, Ummi tak ada di sini”

“Walid minta Ummi tunggu di rumah, pastikan bilik Emier siap, semua orang pun siap menerima kehadirandan kemunculan Emier”

“Semua? Macam ramai sahaja bunyinya”

“Tak adalah ramai. Ummi, adik kamu Nayla dan Bibik sahaja. Nanti lepas maghrib ada sedikit majlis doa selamat kami buat sempena kepulangan kamu. Ajak jiran-jiran sekeliling dan kariah surau Al-Hidayah.”

“Walid kata tadi, adik Emier? Setahu Emier, 10 tahun dulu Emier seorang sahaja. Selama ini Walid dan Ummi tak pernah pun cerita tentang adik. Siapa Nayla, Walid?”

“Sampai di rumah nanti, Emier tengok sendiri.”

“Walid........”

“No.......!”

Kenapa Walid perlu berteka teki pulak dengan aku tentang Nayla? Adik aku? Hehehehehe PEREMPUAN adik aku..... cun tak? Ada macam Ummi tak? Umur berapa, Walid tak cakap pulak... sudah 10 tahun aku ke luar negara. Logiknya adik aku mesti baru umur lingkungan itu. Hahahaha aku dah 27 tahun. Ada adik umur 10 tahun, yerk... jalan-jalan KLCC bawa adik. Hahahaha tak leh nak bayangkan.
 
Emier cuba membayangkan dan mencari jawapan kepada persoalan “adik kamu Nayla”... dia tersenyum sendiri nak tergelak besar pun ada sambil menikmati keindahan panorama sepanjang perjalanan ke rumah.

“Ok, alhamdulillah. Kita dah pun sampai Emier.”

“Alhamdulillah.”

Kenderaan Datuk Zaheed memasuki parking porch. Bonet kereta dibuka. Tiga buah beg Emier dikeluarkan dan mereka berdua bersama-sama menarik masuk ke ruang tamu rumah. Tampak persis orang luar dan asing. Emier melihat sekeliling. Mengimbau kenangan yang lalu. Saat manis, suka dan dukanya.

“Assalammu’alaikum.....” bahunya disapa dan disentuh lembut. Suara yang dirinduinya. Emier berpaling, “Wa’alaikumsalam, Ummi.....”

Mereka berpelukan dan mengalir air mata mereka berdua. 

“Ampunkan Emier, Ummi”

“Ampunkan Emier, Ummi”

Berderai air mata seorang lelaki. Tewas oleh suara dan pelukan seorang ibu. Pelukan erat itu sukar dilepaskan. Keterlanjuran ketika usia remajanya telah menghukum dirinya. Bergenang air mata menahan sebak dan sayunya sebuah pertemuan.

“Dah lah tu... umminya. Syukur dia dah balik. Kita ke dapur dulu, Emier. Walid dah lapar. Kamu tak lapar? Kamu tak rindu masakan air tangan Ummi? Jom... jom... jom...  Nayla dan Bik dah siapkan makan dah, nanti sejuk tak sedap.”

“Jom Emier...” Datin Queysha memimpin tangan Emier. Rindu pada anak bujangnya. Emosi Emier sebentar tadi bertukar kembali. Sambil berjalan ke dapur dia masih berteka-teki tengtang “ADIK KAMU, NAYLA”......

Kesemua mereka mengambil tempat di ruang makan. Nayla tidak kelihatan, hanya Bibik Jannah.

“Nayla mana Bik?

“Tadi ada Datin... oh dia ke belakang mengangkat asam pedas Datin, sebentar”

“Tepi... tepi... tepi Bibik.......!!! Panas... Panas... Panas...”

Sambil memegang semangkuk besar Asam Pedas, dia keluar dari ruang dapur menuju ke ruang makan. 






Ini adik aku ke? Ini bukan 10 tahun!! Biar betul...!!!! Bila pulak aku ada adik macam minah Arab nih...!!! Segalanya terbongkar. Jauh dari tekaan Emier. Gadis 10 tahun itu rupanya gadis remaja 17 tahun..... so sweet!!! Bahaya ni kalau bawa jalan KLCC, mahu orang tak percaya kalau kata adik ni. Adik macam aweks!!! Tak sabar aku nak dengar story morry Walid ngan Ummi ni...
Post a Comment